Doften av nybakat

Imorgon så ska jag Sofia Marina och hennes två småttingar träffas och ha en sopplunch, jag kände att jag ville ha nybakat bröd till detta och slängen ihop ett härligt bröd!

  • 5 dl fingervarmt vatten
  • 50 g jäst
  • 100 g smör, smält
  • 2 st morötter, rivna
  • 1 tsk salt
  • 2 msk sirap
  • 5 dl vetemjöl
  • 8 dl dinkelmjöl, fullkorn
  • 1,5 dl pumpafrön
  • 1 dl solrosfrön
  • 2-3 msk kesella

1. Värm vattnet till 37 grader. Smält smöret. Lös upp jästen i lite vatten. Tillsätt resterande vatten, smör och resten av ingredienserna, spara lite av fröna att lägga på toppen. Blanda väl och låt jäsa ca 40 minuter. 
2. Knåda degen lätt och dela den i ca 15 lika stora bitar. Rulla små runda bullar och lägg bredvid varan
dra på en långpanna med bakplåtspapper. Strö lite frön ovanpå. Låt jäsa 45 minuter.
3. Grädda mitt i ugn, 175 grader i 20 minuter.
.
image description
.
Klart! Och smakade helt underbart, plus i kanten att det är nyttigt!

Kommentarer
Postat av: Marina

Så himla gott gumman!! :)

2012-02-09 @ 16:58:11
Postat av: Fia

Mega gott!! :)

2012-02-09 @ 19:18:29
URL: http://aiiifos.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0